Generelle vilkår
1. Oppdraget
Vår rådgivning vil bli begrenset til norsk og tysk lovgivning. Dersom vi innhenter opplysninger om fremmed rett, innestår vi ikke for riktigheten av slike opplysninger.
Vårt oppdrag er begrenset til juridisk rådgivning, og vil ikke omfatte kommersielle, finansielle eller andre forhold.
2. Oppdragets omfang og varighet
Oppdragets omfang og varighet vil være avhengig av saksforholdet, herunder motpartens forhold. Effektiv saksbehandling forutsetter at det gis tilgang til sakens fulle opplysninger ved første anledning.
Klienten vil bli holdt orientert om sakens fremdrift.
3. Kommunikasjon
Kommunisere med klienten som oppdragsgiver og andre involverte parter vil skje ved brev, telefon, fax, e-post og gjennom møter og konferanser. Dersom klienten ikke skulle ønske noen av disse formene for kommunikasjon, bes klienten om en skriftlig underretting på forhånd.
4. Salær
Salæret beregnes etter medgått tid og sakens kompleksitet. Telefonsamtaler og e-post korrespondanse som ikke består av helt korte beskjeder avregnes med minimum 15 minutter. Timeprisene reguleres normalt årlig.
Timeprisene er oppgitt eksklusive merverdiavgift som utgjør 25 %. Salæret påløper uavhengig av utfallet av saken.
Dersom klienten er bosatt i utlandet og ikke er skattepliktig i Norge kan salæret beregnes uten norsk merverdiavgift. Dette forutsetter at klienten dokumenterer skriftlig at disse forutsettningene er oppfylt.
5. Utlegg
I tillegg til salæret vil klienten som oppdragsgiver være ansvarlig for utlegg som er nødvendige for gjennomføring av oppdraget. Det samme gjelder utlegg som er foretatt etter klientens anmodning eller i forståelse med klienten. Kostnader til internasjonal telekommunikasjon, forsendelser, fotokopiering, oversettelser, transport, reiser og kontorpersonalets nødvendige overtidsarbeid og lignende vil bli belastet særskilt.
6. Merverdiavgift
Merverdiavgift i henhold til gjeldende lovgivning kommer i tillegg til salær og utlegg. Dersom klienten ikke har fradragsrett for inngående merverdiavgift, vil klienten være tjent med selv å dekke alle utlegg. Klienten bes om skriftlig en skriftlig tilbakemelding på forhånd, dersom det av denne grunn ønskes å dekke utlegg direkte selv.
7. Faktura
Salær og utlegg kan bli fakturert hver måned. Sluttfaktura vil bli oversendt når oppdraget er avsluttet, og en fullstendig oversikt over alle påløpte kostnader foreligger.
Fakturaene vil gi en spesifikasjon av utlegg, angi hvilket arbeid som er utført og timeantall i perioden. Annen spesifikasjonsform må avtales skriftlig før arbeidet utføres.
Forfall er 14 dager etter fakturaens dato. Etter forfall beregnes lovens morarente. Dersom en faktura ikke er betalt innen 14 dager etter forfall, tas forbehold om å stoppe vårt arbeid med saken.
I enkelte saker anmodes klienten om å innbetale et forskudd til klientkonto. Belastninger på klientkonto vil fremkomme av fremtidige fakturaer.
8. Saksomkostninger og rettsgebyrer
Ved rettslige skritt vil det påløpe rettsgebyrer, omkostninger for vitner, sakkyndige og domsmenn og andre saksomkostninger. Slike kostnader dekkes av klienten som oppdragsgiver. Dessuten vil klienten som part, avhengig av sakens utfall, kunne bli pålagt å dekke motpartens omkostninger.
Dersom klienten som part i en rettstvist helt eller delvis blir tilkjent saksomkostninger, vil klienten, uavhengig av det tilkjente beløp, være ansvarlig, som oppdragsgiver, for salær og utlegg som er påløpt i henhold til disse leveringsvilkår. Selv om det alltid gis klar og tydelig uttrykk for en oppfatning om sakens mulige utfall, betyr ikke dette at det påtas noe rettslig ansvar for at dette resultat oppnås.
9. Forsikringer
Dersom klienten har opplyst at salær og utlegg kan være dekket under rettshjelpforsikring blir, når klienten har gitt nødvendige opplysninger om forsikringsdekningen, send melding til selskapet om saken og kreve dekning når dette finnes hensiktsmessig. For ordens skyld nevnes at klientens ansvar for betaling av fakturert salæret som oppdragsgiver ikke vil være begrenset til det beløp forsikringsselskapet måtte dekke.
10. Identitetskontroll
I henhold til norsk lovgivning er det pålagt å gjennomføre identitetskontroll av oppdragsgivere.
11. Advokatforskriften
Oppdraget utføres for øvrig i samsvar med Advokatforskriften. Klagefristen er som hovedregel 6 måneder fra det tidspunkt klageren blir eller burde blitt kjent med de omstendigheter klagen grunnes på.
Vår rådgivning vil bli begrenset til norsk og tysk lovgivning. Dersom vi innhenter opplysninger om fremmed rett, innestår vi ikke for riktigheten av slike opplysninger.
Vårt oppdrag er begrenset til juridisk rådgivning, og vil ikke omfatte kommersielle, finansielle eller andre forhold.
2. Oppdragets omfang og varighet
Oppdragets omfang og varighet vil være avhengig av saksforholdet, herunder motpartens forhold. Effektiv saksbehandling forutsetter at det gis tilgang til sakens fulle opplysninger ved første anledning.
Klienten vil bli holdt orientert om sakens fremdrift.
3. Kommunikasjon
Kommunisere med klienten som oppdragsgiver og andre involverte parter vil skje ved brev, telefon, fax, e-post og gjennom møter og konferanser. Dersom klienten ikke skulle ønske noen av disse formene for kommunikasjon, bes klienten om en skriftlig underretting på forhånd.
4. Salær
Salæret beregnes etter medgått tid og sakens kompleksitet. Telefonsamtaler og e-post korrespondanse som ikke består av helt korte beskjeder avregnes med minimum 15 minutter. Timeprisene reguleres normalt årlig.
Timeprisene er oppgitt eksklusive merverdiavgift som utgjør 25 %. Salæret påløper uavhengig av utfallet av saken.
Dersom klienten er bosatt i utlandet og ikke er skattepliktig i Norge kan salæret beregnes uten norsk merverdiavgift. Dette forutsetter at klienten dokumenterer skriftlig at disse forutsettningene er oppfylt.
5. Utlegg
I tillegg til salæret vil klienten som oppdragsgiver være ansvarlig for utlegg som er nødvendige for gjennomføring av oppdraget. Det samme gjelder utlegg som er foretatt etter klientens anmodning eller i forståelse med klienten. Kostnader til internasjonal telekommunikasjon, forsendelser, fotokopiering, oversettelser, transport, reiser og kontorpersonalets nødvendige overtidsarbeid og lignende vil bli belastet særskilt.
6. Merverdiavgift
Merverdiavgift i henhold til gjeldende lovgivning kommer i tillegg til salær og utlegg. Dersom klienten ikke har fradragsrett for inngående merverdiavgift, vil klienten være tjent med selv å dekke alle utlegg. Klienten bes om skriftlig en skriftlig tilbakemelding på forhånd, dersom det av denne grunn ønskes å dekke utlegg direkte selv.
7. Faktura
Salær og utlegg kan bli fakturert hver måned. Sluttfaktura vil bli oversendt når oppdraget er avsluttet, og en fullstendig oversikt over alle påløpte kostnader foreligger.
Fakturaene vil gi en spesifikasjon av utlegg, angi hvilket arbeid som er utført og timeantall i perioden. Annen spesifikasjonsform må avtales skriftlig før arbeidet utføres.
Forfall er 14 dager etter fakturaens dato. Etter forfall beregnes lovens morarente. Dersom en faktura ikke er betalt innen 14 dager etter forfall, tas forbehold om å stoppe vårt arbeid med saken.
I enkelte saker anmodes klienten om å innbetale et forskudd til klientkonto. Belastninger på klientkonto vil fremkomme av fremtidige fakturaer.
8. Saksomkostninger og rettsgebyrer
Ved rettslige skritt vil det påløpe rettsgebyrer, omkostninger for vitner, sakkyndige og domsmenn og andre saksomkostninger. Slike kostnader dekkes av klienten som oppdragsgiver. Dessuten vil klienten som part, avhengig av sakens utfall, kunne bli pålagt å dekke motpartens omkostninger.
Dersom klienten som part i en rettstvist helt eller delvis blir tilkjent saksomkostninger, vil klienten, uavhengig av det tilkjente beløp, være ansvarlig, som oppdragsgiver, for salær og utlegg som er påløpt i henhold til disse leveringsvilkår. Selv om det alltid gis klar og tydelig uttrykk for en oppfatning om sakens mulige utfall, betyr ikke dette at det påtas noe rettslig ansvar for at dette resultat oppnås.
9. Forsikringer
Dersom klienten har opplyst at salær og utlegg kan være dekket under rettshjelpforsikring blir, når klienten har gitt nødvendige opplysninger om forsikringsdekningen, send melding til selskapet om saken og kreve dekning når dette finnes hensiktsmessig. For ordens skyld nevnes at klientens ansvar for betaling av fakturert salæret som oppdragsgiver ikke vil være begrenset til det beløp forsikringsselskapet måtte dekke.
10. Identitetskontroll
I henhold til norsk lovgivning er det pålagt å gjennomføre identitetskontroll av oppdragsgivere.
11. Advokatforskriften
Oppdraget utføres for øvrig i samsvar med Advokatforskriften. Klagefristen er som hovedregel 6 måneder fra det tidspunkt klageren blir eller burde blitt kjent med de omstendigheter klagen grunnes på.